Gezonde voeding tijdens je zwangerschap

Tijdens de zwangerschap moeten we vooral gezonde voeding eten. Dat klinkt heel logisch, maar vooral ook een tikkeltje ‘saai’… Ja dat snappen we en nee daar hebben we niet altijd zin in!
MAAR; gezonde voeding is superbelangrijk voor jezelf èn voor je baby. Tijdens de zwangerschap, maar zeker ook in de periode daarna. Denk maar aan de moedermelk tijdens de borstvoeding en onderschat de gebroken nachten niet… Je kunt dan maar beter voldoende vitamientjes binnenkrijgen. We zetten daarom wat dingen op een rijtje om jouw zwangerschapsvoorraadkastjes om te toveren tot een bron van energie voor een gezonde, dikke buik.

healthy nutrition and pregnancy. pregnant woman's belly and vegetable salad

Voedingsstoffen

Eet vooral voedsel met veel voedingsstoffen zoals fruit, groenten, noten, lichte vleessoorten en ja, ook de koolhydraten zijn belangrijk. Misschien is het laatste zelfs wel onmisbare voeding tijdens je zwangerschap…
Extraatje : de koolhydraten helpen tegen de misselijkheid 

blog gezonde voeding

(H)eerlijke eetbuien

Je bent zwanger en daar horen ook die heerlijke, onvermijdelijke (en eindelijk toegestane) eetbuien bij. Hieraan kun je ook op een gezonde manier toegeven. Eet een stuk notenbrood in plaats van kleffe cake of gedroogd fruit in plaats van chips. Als je dan toch niet kan weerstaan aan dat heerlijke ijs, eet dit dan in combinatie met vers fruit zoals banaan of blauwe bessen. Dan krijg je ook nog eens voldoende foliumzuur binnen.

De weegschaal

Maak je niet te druk over de hoeveelheid voeding die je mag eten tijdens je zwangerschap. Er zijn natuurlijk aanbevolen hoeveelheden calorieën die je in acht kunt nemen tijdens je zwangerschap. Maar de samenstelling en kwaliteit van wat je eet is minstens zo belangrijk. Dus; volkoren in plaats van wit brood, minder cafeïne en vooral veel verse producten.
Gouden tip: Let tijdens je zwangerschap niet op de weegschaal, het is normaal dat je aankomt als je zwanger bent!

blog gezonde voeding4

Wat drinken we

Alcohol is de komende maanden uit den boze. Het is bewezen dat het je baby schade toebrengt. Bovendien heeft het geen enkele voedingswaarde en zit het vol met suikers. Ook cafeïne kun je beter maar wat minder drinken. Kies in plaats hiervan voor kruidenthee of een verse smoothie en zondig eens met een mok heerlijke chocolademelk, met slagroom natuurlijk !

Tot slot

Tot slot voor de zekerheid toch nog even de voeding die je tijdens je zwangerschap moet laten staan: Rauw vlees zoals filet americain, voeding die wordt bereid met rauwe eieren en rauwe vis. Maar ook gerookte vis en kazen gemaakt van rauwe melk moet je even schrappen uit je dieet. Pas ook op met kliekjes!
Die gezonde voeding tijdens je zwangerschap lijkt nogal een ding, maar meestal gaat het vanzelf hoor. Je wilt als mama-to-be tenslotte al goed voor je baby zorgen. Bovendien is het een mooie start om straks aan de eettafel lekker en gezond voor de dag te komen. En dat wil niet zeggen dat er alleen spruitjes op het menu moeten staan… 

https://tadaaz.be/blog/wp-content/uploads/2014/12/footer-geboorteblog-NL.jpg

Geef hier jouw mening