Een themafeest organiseren: van uitnodigingen tot dress code

Een origineel kostuum aantrekken en een feestje bouwen, dat doe jij toch ook graag? Maar ben je je ervan bewust dat achter elk feest  een hele organisatie schuilt? Om er, voor iedereen die ernaar toe leeft, een perfecte avond van te maken, moet alles tot in de puntjes voorbereid zijn. Als je deze stappen volgt, wordt het een avond om nooit te vergeten!

Een origineel feest organiseren: de locatie

Vooraleer je een feest kan organiseren, moet je natuurlijk een locatie hebben. Bij deze keuze komen spontaan enkele vragen naar boven

  • Wil je het feest buiten organiseren of toch liever indoors?
  • Kan je het thuis bolwerken of is een andere locatie niet beter?
  • Hoeveel budget heb je ter beschikking en welk deel ervan wil je aan de locatie besteden?

Vooral de laatste vraag is vaak een knelpunt, de coolste feestzalen zijn vaak ook iets duurder. Daarom kan het ook leuk zijn een echt unieke locatie te kiezen. Zo kan je een leegstaande winkel of herenhuis afhuren of eens rondkijken of er een park of bos in de buurt is. Je kan dan bij de gemeente horen of je hier een feest mag organiseren. 

Zodra je de perfecte locatie gevonden hebt, kan je de rest van je organisatorische skills boven halen. Want nu begint het werk pas: een thema kiezen, decoratie voorzien, uitnodigingen ontwerpen, voor drank en hapjes zorgen en natuurlijk een fotograaf boeken! Ging dat allemaal te snel? We bekijken ze één voor één!

Een thema voor het feest kiezen

Voor je op zoek gaat naar decoratie en voor je uitnodigingen kan ontwerpen, moet  je een thema kiezen. Decoratie, hapjes, drankjes zullen immers allemaal rond dat thema uitgewerkt worden. Enkele voorbeelden van populaire thema’s :

  • gemaskerd bal
  • casino night
  • back to the 60’s, 70’s of 80’s
  • renaissance
  • disco
feest organiseren 2

Je hoeft je  natuurlijk niet vast te klampen aan de “gewone” thema’s. Hoe origineler het idee, hoe leuker de party! Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor:

  • de toekomst
  • de oertijd
  • onderzee
  • 1001 nacht
  • Jazz
  • Rock’n Roll
  • Oscars / red carpet
  • Belle en het beest
  • The Great Gatsby (of andere filmthema’s)
  • Broadway.

Bij een thema hoort natuurlijk een dresscode. Dit is een verplichting naar de gasten toe om een outfit te dragen die binnen het thema past. Deze dresscode wordt meestal duidelijk op de uitnodiging gezet. Ben je van plan om een gala-avond te organiseren? Dan kan je een dresscode toevoegen zoals: avondkledij, black tie, white tie, cocktail, black and white, smoking…

De sfeer op je party

Ben je er eindelijk uit welk thema het feest krijgt? Dan kan je op zoek gaan naar een DJ of band. Het is logisch dat de muziek volledig in de sfeer van de avond ligt. Daarnaast is het ook het goede moment om decoratie te zoeken of zelf te maken. Decoratie huren of kopen kan uiteraard altijd. Maar onder het motto ‘wat je zelf doet is beter’, kan je ook zelf de handen uit de mouwen te steken. Je vindt in ieder geval oneindig veel ideeën op Pinterest

Uitnodiging voor het feest

Wil je met genodigden werken? Dan is het van groot belang dat de uitnodigingen zo’n 6 weken op voorhand ontworpen en verzonden worden. Zeker omdat je met een specifiek thema werkt, is het belangrijk dat je gasten tijdig op de hoogte zijn. Zo hebben ze alle tijd om na te denken over hun kostuums en zullen de creatievelingen ongetwijfeld alle registers opentrekken!!

Neem je tijd om de uitnodiging te maken! Ontwerp de uitnodiging zeker in functie van je thema, zodat de gasten alvast de smaak te pakken krijgen! Hier vind je alvast enkele voorbeelden ter inspiratie:

Uitnodiging LP in transparant hoesje
Leuke uitnodiging filmticket
Unieke uitnodiging verjaardag met bloemen en goudfolie
Kinderfeestje uitnodiging dinosaurus
Uitnodiging verjaardag wijnfles
Unicorn uitnodiging met parels en folie
Schattige uitnodiging zwemfeestje meisje
Uitnodiging prinsessenfeest
Unicorn verjaardagsuitnodiging

Extra tip: maak van de uitnodiging ineens het toegangsticket voor de avond zelf. Op die manier voorkom je dat party crashers binnensluipen op je feest!

Wat je zeker niet mag vergeten te vermelden op de uitnodiging:

  • Wie het feest organiseert
  • Tijdstip
  • Datum
  • Locatie
  • Dress code

Een origineel feest organiseren: eten en drinken

Bij een prachtig feest kunnen een hapje en een drankje natuurlijk niet ontbreken. Probeer deze versnaperingen eveneens in het thema te houden. Organiseer je een feest met als thema “The Oscars” dan is champagne vanzelfsprekend. Organiseer je een feest met als thema “Onderzee” dan kan je bijvoorbeeld blauwe punch voorzien, zure snoepjes in de vorm van visjes op de tafels plaatsen en vishapjes serveren. Zo kan je bij ieder thema wel enkele passende drankjes en hapjes bedenken!

Last but not least: de fotograaf

Iedereen wil na de geslaagde avond ook wel een prachtige foto in zijn of haar beste outfit. Het is dus een must om een fotograaf te boeken voor het feest. Voorzie een leuke setting waar iedereen met zijn of haar partner of met vrienden op de foto kan. Door een kist met attributen klaar te zetten, krijg je vast heel originele en knappe foto’s als resultaat!

Een ander leuk idee is om een “photobooth” te plaatsen. Dit is een hokje waar je pasfoto’s in kan laten maken. Op het feest is het natuurlijk niet de bedoeling om saaie pasfoto’s te maken, maar om bijvoorbeeld met zo vele mogelijk in het hokje te kruipen en de zotste foto’s te maken. Leuk om achteraf eens goed mee te lachen! Met zo’n photobooth nemen je gasten meteen een souvenir mee naar huis!

En uiteraard is het leuk om de gasten zelf aan de slag te laten gaan op bvb Instagram. Laat iedereen foto’s maken met dezelfde # hashtag en het online album vult zichzelf!

Met deze nuttige tips, wordt jullie themafeest vast ééntje waar nog lang over nagepraat zal worden! 

Els Vanhooren
Els Vanhooren

Als mama van twee zoontjes, hou ik ervan om Happy Moments extra bijzonder te maken. 'Celebrate the little things' daar draait het om! Ideetjes voor geboortekaartjes, doopsuikerdoosjes, kinderfeestjes, kerst... daar ben ik voortdurend graag mee bezig! Als Tadaaz fan van het eerste uur deel ik graag mijn inspiratie en ideetjes!

Artikelen: 170

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *