Een bruiloft is pas top als iedereen het naar zijn of haar zin heeft. Bij de voorbereiding van je feest is het dus ook van belang om te bekijken of er kinderen aanwezig zullen zijn en hoe je hen ook helemaal deel kan laten uitmaken van het feest! Met deze tips maak je van je bruiloft met kinderen een topdag die ze nooit meer zullen vergeten.
Van harte welkom met een goodiebag.
Niets is zo leuk als een verrassing en al helemaal voor kindjes! Voorzie voor de kleine feestvierders dan ook een leuk zakje met enkele geschenkjes in.
Ideetjes voor deze goodiebag:
- Een snoepzakje met jullie foto erop
- Een bellenblazer
- Kleurpotloodjes
- Een stripverhaal dat ze tijdens de ceremonie kunnen lezen.
- Een wegwerpcamera met een lijstje met leuke opdrachten. Kids gaan met een heel andere blik jullie trouwfeest in beeld brengen en dat levert vast een heel eigen fotoreportage op!
Aan de kindertafel.
Op je feest wil je dat iedereen volop kan genieten en elk op zijn of haar tempo. Het spreekt voor zich dat volwassenen graag langer tafelen en het menu een stuk uitgebreider zal zijn dan bij kinderen. Daarom is een afzonderlijke kindertafel zeker een goed idee voor een kindvriendelijke bruiloft. De aankleding van zo’n tafel is ook helemaal anders dan de feesttafel voor volwassenen. Werk met leuke placemats, kleurijke servetringen en aangepaste bordjes en bestek. Alles heel feestelijk maar wel meer kidsproof dan een tafel met 3 glazen per gast en zilveren bestek!
Past een kleurrijke kindertafel niet in het thema van je bruiloft? Zet deze tafel dan ergens aan de rand van de zaal of in een apart zaaltje waar ook kinderanimatie voorzien wordt. Staat de tafel wat ver weg van de ouders? Voorzie dan ook iemand die bij de kinderen blijft. Zo kunnen de ouders met een gerust hart genieten van jullie bruiloft met kinderen.
Kindermenu op je trouwfeest.
Een kindermenu bestaat vaak uit 3 gangen: voorgerechtje, hoofdgerecht en dessertje. Laat kinderen, net als bij het ‘echte’ feestmenu ook mee kiezen en het menu eens voorproeven. Zeker als het gaat om een feest met jullie eigen kindjes, is dat een heel leuke gelegenheid om ze volop mee te betrekken in de voorbereidingen!
Wat staat er vaak op het kindermenu?
- Voorgerechtjes: Tomatensoep, kaaskroketjes,
- Hoofdgerecht: Balletjes in tomatensaus, wraps, frietjes, macaroni…
- Dessert: Kinderijsje, fruitbrochette, chocoladetaart
Maar eigenlijk kan er voor kinderen best veel en hoef je niet te kiezen voor de ‘veilige klassiekers’. Het belangrijkste is dat de gerechtjes op een speelse wijze gepresenteerd worden. Dan is het voor de kleinste gasten meteen feest op het bord!
Het feest op kindermaat.
Wil je de ouders met kindjes ook een ontspannen middag of avond bezorgen? Dan is het voor hen vast leuk om te weten dat er iemand bij de kindertafel aanwezig is om de kindjes te helpen bij het eten, maar ook om hen animatie te bieden voor en na de maaltijd. Ze zullen zeker fier zijn dat zij ‘alleen’ naar jullie huwelijk mogen komen!
Een leuk ideetje is bijvoorbeeld om te kiezen voor placemats met een kleurplaat aan de achterkant. Na het eten kunnen de kinderen dan meteen aan de slag en blijven ze mooi aan tafel zitten.
Heb je een extra ruimte of kan er buiten animatie voorzien worden? Maak daar dan gebruik van!
- Richt een knutselhoekje, een legohoekje, een winkeltje… in.
- Voorzie een mini bioscoop waar een leuke film getoond kan worden.
- Buitenanimatie kan een springkasteel zijn, maar ook oude volksspelen of een pinãta zijn erg leuk!
De allerkleinste gasten op je feest.
Heb je vrienden of familie die net een baby gekregen hebben en die toch graag naar jullie trouwfeest willen komen? Dan willen ze misschien hun kindje nog niet achterlaten bij een babysit. Als ze hun kleintje meebrengen, is het erg leuk om voor hen een apart babykamertje te voorzien vlakbij de feestzaal. Het kindje even laten rusten binnen bereik van de babyfoon of een rustig plekje om voeding te geven…
Afscheid nemen in stijl
Ontvang je kinderen op het avondfeest, maar wil je ze niet tot het einde van het feest laten blijven? Dan is het aangewezen om hierover duidelijke afspraken te maken vooraf met alle ouders. Spreek een uur af waarop de kinderen opgehaald worden, zodat dit voor alle kinderen een beetje gelijkloopt. Je kan bijvoorbeeld op de uitnodigingen vermelden ‘Om 20 uur geven we onze kinderen een nachtkusje’ om de gasten een subtiele hint te geven.
Op het einde van het feest geef je aan alle gasten een leuk bedankje met een persoonlijke boodschap. Dus ook voor de kleine feestvierders is een kleine attentie een must! Een leuk snoepzakje met jullie foto en uiteraard met een heerlijke opvulling is zeker een winner!! Ze zullen die bijzondere dag niet gauw vergeten!